Situasi 25:
Pujuk-memujuk dan Pengaruhan
Situasi di pasar malam:
Penjual:
Adik comel, marilah singgah kat sini dulu. Kalau beli dua akak bagi harga ‘special’
untuk adik.
Saya:
Saya tak pakai tudung macam ni kak.
Penjual:
Cuba adik ‘try’ saje dulu. Mesti sesuai punya. Bukan senang nak jumpa ni dik.
Trend terbaru ni.
Setelah beberapa minit berhempas pulas dengan kakak tersebut, akhirnya
saya ‘terbeli’ juga 2 tudung daripada kakak tersebut. Selepas berkira-kira duit
yang digunakan semasa pasar malam tersebut, barulah timbul rasa menyesal dengan
kedua-dua tudung yang dibeli. Duit yang bertujuan untuk perbelanjaan seminggu
telah dibazirkan demi membeli tudung.
Dalam perniagaan,
penggunaan istilah pemujukan yang juga
dikenali dengan pengaruhan mampu mengubah dan mempengaruhi pemikiran, keyakinan
dan pandangan pembeli. Dengan memanipulasikan emosi khalayak, penjual berharap
pendirian pembeli akan berubah lalu bertindak mengikut kehendak penjual. Pujukan
inilah yang mampu mempengaruhi pembeli untuk memberi kepercayaan kepada setiap
kata-kata oleh penjual dan seterusnya membeli barang tersebut.
Ulasan:
Pembeli
perlu berhati-hati dengan bahasa iklan serta pemujukan dalam perniagaan untuk
mengelakkan ditipu oleh sesetengah pihak yang pandai mempengaruhi pembeli.
Sudah banyak kes penipuan yang melibatkan pembeli yang tertipu daya dengan bahasa
iklan yang telah digunakan penjual.
Orang melayu baru nak belajar berniaga. Mereka tidak tahu iklan berunsur informatif dan perdayaan
ReplyDelete