Wednesday, April 24, 2013

Situasi 25



Situasi 25:
Pujuk-memujuk dan Pengaruhan
 
Contoh iklan yang boleh mempengaruhi.
Situasi di pasar malam:
Penjual: Adik comel, marilah singgah kat sini dulu. Kalau beli dua akak bagi harga ‘special’ untuk adik.
Saya: Saya tak pakai tudung macam ni kak.
Penjual: Cuba adik ‘try’ saje dulu. Mesti sesuai punya. Bukan senang nak jumpa ni dik. Trend terbaru ni.
Setelah beberapa minit berhempas pulas dengan kakak tersebut, akhirnya saya ‘terbeli’ juga 2 tudung daripada kakak tersebut. Selepas berkira-kira duit yang digunakan semasa pasar malam tersebut, barulah timbul rasa menyesal dengan kedua-dua tudung yang dibeli. Duit yang bertujuan untuk perbelanjaan seminggu telah dibazirkan demi membeli tudung.
     Dalam perniagaan, penggunaan istilah pemujukan  yang juga dikenali dengan pengaruhan mampu mengubah dan mempengaruhi pemikiran, keyakinan dan pandangan pembeli. Dengan memanipulasikan emosi khalayak, penjual berharap pendirian pembeli akan berubah lalu bertindak mengikut kehendak penjual. Pujukan inilah yang mampu mempengaruhi pembeli untuk memberi kepercayaan kepada setiap kata-kata oleh penjual dan seterusnya membeli barang tersebut.
Ulasan:
Pembeli perlu berhati-hati dengan bahasa iklan serta pemujukan dalam perniagaan untuk mengelakkan ditipu oleh sesetengah pihak yang pandai mempengaruhi pembeli. Sudah banyak kes penipuan yang melibatkan pembeli yang tertipu daya dengan bahasa iklan yang telah digunakan penjual.

1 comment:

  1. Orang melayu baru nak belajar berniaga. Mereka tidak tahu iklan berunsur informatif dan perdayaan

    ReplyDelete

Cute Flying Pink Bird