Situasi 13:
Lawatan ke rumah Anak Yatim
Pada 17 Mac yang lepas, Persatuan Bahasa Melayu
telah menjalankan program lawatan ke rumah anak-anak yatim Yayasan Amanah An-Nur
Maisarah di Chemor, Perak. Seramai 40 orang pelajar daripada program Ijazah
Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu U.P.S.I telah menyertai program tersebut yang
mana termasuklah saya dan juga rakan-rakan seperjuangan. Melalui program ini, kami
telah diberikan adik-adik angkat bagi bersama-sama menjalankan
aktiviti-aktiviti sepanjang berada di sana. Bagi kumpulan saya, kami telah
dibahagikan dengan pasangan adik beradik yang bernama Amirul dan Aiman yang
berusia 6 dan 7 tahun. Semasa di sana, terdapat satu aktiviti yang memerlukan
mereka menulis. Aiman yang berumur 6 tahun masih tidak pandai menulis, manakala
abangnya pula masih diperingkat awal untuk belajar menulis. Oleh itu, kami
terpaksa menyerah kalah tanpa menyertai aktiviti tersebut.
Pada ketika itu, saya
terfikir, mereka masih kurang pendedahan untuk belajar dengan
bersungguh-sungguh memandangkan kedua-duanya
hanya memasang cita-cita untuk menjadi askar semata-mata. Pemikiran
mereka tidak berkembang pada dunia luar yang lebih banyak menjanjikan
kepelbagaian bidang-bidang menarik untuk dituju pada masa akan datang. Hal ini
membuktikan mereka tergolong antara yang masyarakat yang tidak berusaha untuk keluar
dari kelompok mereka sendiri bak kata pepatah “ seperti katak di bawah
tempurung”.
Ulasan:
Program kemasyarakatan sebegini perlu
dijalankan lebih meluas di seluruh negara untuk mendekatkan warga universiti
dengan masyarakat luar. Selain itu,warga pendidik seharusnya bertindak dengan
aktif untuk membantu generasi muda untuk memilih hala tuju yang sesuai bagi
mereka pilih untuk masa depan. Bakal peneraju masa depan negara ini seharusnya
ditanamkan sikap lebih terbuka dengan dunia luar dan sepatutnya membantu menghindari
mereka bersifat ‘seperti katak di bawah tempurung’.
Pergi
bercuti ke negeri Sabah,
Jangan lupa
belikan delima;
Dunia
kini makin berubah,
Ayuhlah
bangsa maju bersama.
No comments:
Post a Comment