SITUASI 6:
‘Cita rasa’ atau ‘Citarasa’ ?
Sewaktu di dalam kelas
Pengurusan Pembelajaran, saya tertarik dengan penggunaan satu perkataan yang
dipaparkan melalui tayangan slaid oleh pensyarah kursus tersebut.
Tanpa lengahkan masa, saya
mula bertanya kepada sahabat sefakulti yang turut merupakan pelajar I.S.M.P
Bahasa Melayu mengenai ejaan yang telah digunakan tersebut. Ada di antara
mereka mula berasa tidak pasti, dan ada juga yang tidak yakin mengenai jawapan
yang telah diberikan. Setelah saya periksa melalui kamus Dewan Bahasa dan
Pustaka Online, ternyata istilah ‘citarasa’ tidak wujud dan istilah yang
sebenar adalah ‘cita rasa’.
Ulasan:
Kesalahan
ejaan dalam konteks pengajaran sepatutnya tiada bagi memastikan pelajar tidak
turut biasa mengulangi kesalahan ejaan tersebut. Pendidik sebagai model, jika
seorang guru tidak mampu tunjukkan nilai bahasa yang betul, impak negatif dalam
berbahasa turut diserap ke dalam diri pelajar.
Cantiknya
paras Puteri Salju,
Bersama nenda mencari lokan,
Jika negara ingin maju,
Bahasa ibunda jangan pinggirkan.
Bersama nenda mencari lokan,
Jika negara ingin maju,
Bahasa ibunda jangan pinggirkan.
Seingat saya diawal reformasi bahasa Malaysia bersama Indonesia dulu, DBP menyelaraskan semua perkataan yamg hendak dimaksudkan menjadi satu tujuan hendaklah disatukan ejaannya.
ReplyDelete